سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

امشب از بین تیم‌های ملی فوتبال اسپانیا و فرانسه یکی راهی دیدار نهایی یورو می‌شود.

فرانسه - اسپانیا

به گزارش همشهری‌آنلاین، امشب دیدار نخست دور نیمه‌نهایی یورو۲۰۲۴ را که بین فرانسه و اسپانیا برگزار می‌شود، از دست ندهید؛ ۲تیم با ۲کیفیت متفاوت. اسپانیا تنها تیمی است که در همه ۵بازی این دوره پیروز شده است اما هیچ تیمی تاکنون ۶بار در یک تورنمنت قهرمانی اروپا یا در ۶بازی متوالی یورو به پیروزی نرسیده است. فرانسه در آن سوی میدان تیمی است که معمولا تا مراحل پایانی یورو و جام‌جهانی پیش می‌رود؛ چه باکیفیت، چه مثل امسال بدون داشتن کیفیت همیشگی. فرانسه تا قبل از این بازی، ۲بار گل‌به‌خودی به ‌دست آورده و یک‌بار توسط امباپه از روی نقطه پنالتی به گل رسیده‌ و هنوز در جریان بازی گلی نزده‌ است اما خط دفاعی این تیم عالی است. خروس‌ها در ۹بازی اخیر در جام‌جهانی۲۰۲۲ و یورو۲۰۲۴ فقط ۳گل خورده مقابل آرژانتین داشتند و ۳گل خورده از روی نقطه پنالتی (لواندوفسکی ۲بار و هری کین). در ۲تورنمنت بین‌المللی اخیر، هیچ تیمی غیر از آرژانتین، نتوانسته در جریان بازی، دروازه فرانسه را باز کند. اما تابه‌حال هیچ‌تیمی هم غیر از فرانسه نتوانسته بدون گلزنی در جریان بازی به نیمه‌نهایی یورو برسد؛ آن هم با ۸۶ضربه غیرپنالتی (۷.۲۵امید گل).

دیدیه دشان، سرمربی فرانسه به‌خوبی می‌داند که مردان دلا فوئنته روی دور هستند و از ابتدای سال۲۰۲۳ در ۱۵بازی از ۱۹بازی خود پیروز شده‌اند. در این بازه زمانی، نرخ برد ۷۹درصدی اسپانیا آنها را به بهترین تیم اروپا تبدیل کرده است. لاروخا در ۷بازی متوالی اخیر خود پیروز شده که هنوز با بهترین روند پیروزی پیاپی آنها بین ژوئن ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۰(۱۲برد) فاصله زیادی دارد.

اسپانیا به‌دنبال رسیدن به پنجمین فینال قهرمانی اروپاست و تنها آلمان‌(۶) بیش از این تعداد در فینال‌ها حاضر بوده (۳قهرمانی و ۳نایب‌قهرمانی). اسپانیایی‌ها ۴بار از ۵حضور خود در این مرحله را با موفقیت طی کرده و به فینال رسیده‌اند. تنها مرتبه‌ای که آنها موفق نشدند به فینال برسند، در همین دوره قبلی بود که مقابل ایتالیای قهرمان متوقف شدند.

فرانسه به‌دنبال رسیدن به چهارمین فینال یوروست. آنها سال‌های‌۱۹۸۴، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ این کار را انجام داده‌اند اما تنها یکی از این فینال‌ها خارج فرانسه بوده؛ در یورو۲۰۰۰‌ که این تیم برای دومین و آخرین‌بار قهرمان اروپا شد.

اسپانیا در ۲بازی از ۵بازی خود در یورو۲۰۲۴، مجموع مالکیت توپ کمتری نسبت به حریف خود ثبت کرده است (۴۸درصد مقابل آلمان و ۴۷درصد در مقابل کرواسی). آنها در ۴۴بازی قبلی در مسابقات بزرگ بین جام‌جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۲۲، رکورد کمتری را ثبت کردند و فقط یک‌بار در فینال یورو۲۰۰۸ مقابل آلمان با ۴۶درصد مالکیت توپ به پیروزی رسیدند و قهرمان جام شدند.

یامال ۱۴موقعیت برای هم‌تیمی‌هایش خلق کرده که بعد از ژاوی در یورو۲۰۱۲ با ۲۵موقعیت، بهترین رکورد یک اسپانیایی در این رقابت‌هاست. وینگر بارسلونا ۳پاس‌گل هم ثبت کرده که بهترین رکورد یک بازیکن اسپانیایی در یک دوره است.

در ۵بازی فرانسه در یورو۲۰۲۴ فقط ۴گل رد و بدل شده است؛ فرانسه یک گل خورده (پنالتی مقابل لهستان)، ۲گل به‌خودی به‌دست آورده و یک گل هم از روی نقطه پنالتی به لهستان زده. در این ۵مسابقه ۱۲۸شوت زده شده (۸۶ضربه برای فرانسه و ۴۲ضربه برای حریفان) که هیچ‌کدام غیر از پنالتی‌ها به گل تبدیل نشده است.

فرانسه تنها تیمی است که از سال۱۹۸۰(آغاز ثبت رکوردها) بیش از ۵۰شوت را در یورو داشته ولی در جریان بازی موفق به گلزنی نشده.

مایک مانیان یکی از ارکان موفقیت دفاعی فرانسه است. او توانسته ۹۴درصد توپ‌هایی را که به سمت دروازه‌اش آمده، مهار کند. رکورد او با بهترین رکورد جام که در اختیار کاسیاس در سال ۲۰۱۲ است، برابری می‌کند.

این ششمین رویارویی ۲تیم در یورو و جام‌جهانی است. فرانسه ۳بازی از ۴بازی اول را برده؛ در فینال۱۹۸۴ با نتیجه ۲بر صفر در زمین خانگی به پیروزی رسیده، ۲بر یک در یک‌چهارم نهایی همان رقابت‌ها و در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی۲۰۰۶ هم با نتیجه ۳بر یک تیم برنده بوده است.

اسپانیا در آخرین رویارویی برنده شد؛ پیروزی ۲بر صفر در مرحله یک‌چهارم نهایی در راه کسب جام یورو۲۰۱۲. دیگر دیدار بین آنها در مرحله گروهی جام‌ملت‌های سال۱۹۹۶بود که یک – یک به پایان رسید.

فرانسه بدون هیچ مصدوم و محرومی به مصاف اسپانیا می‌رود اما اسپانیا یک مصدوم و ۳محروم دارد؛ پدری مصدوم است و لو نورمان و موراتای دوکارته و کارواخال اخراجی.

تیم ملی فرانسه ۱.۲۳میلیارد یورو می‌ارزد، درحالی‌که بهای کل تیم اسپانیا ۹۶۵میلیون یورو است. امباپه با ۱۸۰میلیون یورو باارزش‌ترین بازیکن خروس‌ها و رودری با ۱۲۰میلیون یورو باارزش‌ترین ستاره اسپانیا هستند.

فرانسه در ۴دوره از ۵تورنمنت مهم گذشته (جام‌جهانی و یورو) به مرحله نیمه‌نهایی رسیده و تنها در یورو۲۰۲۰(دور یک‌هشتم) شکست خورده است. این حداقل دو برابر تیم‌های دیگری است که از یورو۲۰۱۶(کرواسی، انگلیس و اسپانیا هر کدام ۲دوره به این مرحله رسیده‌اند) تا این دوره در این مرحله حضور داشته‌اند.

فرانسه هم مثل اسپانیا برای ششمین‌بار در نیمه‌نهایی یورو یا جام‌ملت‌های اروپا بازی خواهد کرد و تنها آلمان‌(۸) بیشتر از بقیه رنگ این مرحله را دیده است.

اسپانیا- فرانسه سومین دیداری است که در یورو یا جام‌جهانی در مراحل مختلف برگزار می‌شود (شامل مراحل گروهی، یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه‌نهایی و فینال). ۲دیدار دیگر ایتالیا- اسپانیا و انگلیس- آلمان بوده است.

کد خبر 865745
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha